واترپمپ در اتوبوس بنز ۳۰۲: قلب تپنده سیستم خنک‌کاری

اتوبوس بنز ۳۰۲ یکی از ماندگارترین وسایل نقلیه در ناوگان بین‌شهری ایران بوده که با وجود گذشت چند دهه از تولید آن، هنوز هم در برخی مسیرها فعالیت دارد. موتور این اتوبوس‌ها به‌دلیل طی کردن مسیرهای طولانی، ساعات کار بالا، و توقف‌های محدود، نیاز به یک سیستم خنک‌کاری بسیار مطمئن دارد. قلب این سیستم، واترپمپ است؛ قطعه‌ای مکانیکی که خرابی‌اش می‌تواند توقف کامل اتوبوس را در وسط جاده رقم بزند.

الهه عسگری 156

عملکرد واترپمپ در بنز ۳۰۲

در اتوبوس ۳۰۲، واترپمپ وظیفه دارد مایع خنک‌کننده را بین موتور و رادیاتور به گردش درآورد تا گرمای موتور دفع شود. این کار توسط پره‌ای فلزی درون پمپ انجام می‌شود که به کمک یک شفت و تسمه به میل‌لنگ موتور متصل است و با چرخش خود، آب را با فشار در مدار به حرکت درمی‌آورد.

در این مدل، واترپمپ به‌صورت کاملاً مکانیکی طراحی شده و فشار مایع خنک‌کننده را از نظر دبی و سرعت جریان، با نیاز موتور هماهنگ می‌کند. عملکرد درست واترپمپ باعث حفظ دمای موتور در بازه‌ی بهینه ۸۵ تا ۹۵ درجه سانتی‌گراد می‌شود.

 

 

نوع واترپمپ در بنز ۳۰۲: گریس‌خور یا بدون گریس؟

در اکثر مدل‌های اصلی بنز ۳۰۲، واترپمپ از نوع گریس‌خور بوده است. این یعنی پمپ دارای نازل یا پیچی برای تزریق گریس است و در بازه‌های زمانی مشخص باید با گریس مخصوص، روان‌کاری شود تا بلبرینگ‌های داخلی آن از بین نروند.

با این حال، در سال‌های اخیر، هنگام تعویض واترپمپ‌های مستعمل، برخی تعمیرکاران از مدل‌های بدون گریس‌خور (آب‌بندی‌شده) استفاده کرده‌اند که نیازی به گریس‌کاری ندارند ولی عمر کوتاه‌تری دارند.

 

 

علائم خرابی واترپمپ در اتوبوس ۳۰۲

1. بالا رفتن آمپر آب در حین حرکت (به‌ویژه در سربالایی‌ها یا در ترافیک سنگین)

2. نشتی آب از اطراف واترپمپ یا زیر موتور

3. شنیدن صدای زوزه یا ساییدگی از سمت واترپمپ

4. لق شدن پولی واترپمپ یا لرزش تسمه

5. دود بخار از موتور هنگام توقف ناگهانی

 
اطلاعات و خرید واترپمپ اتوبوس 302 از قائم بنز


 

نکات نگهداری و سرویس واترپمپ

در صورت استفاده از پمپ گریس‌خور، هر ۵ هزار کیلومتر گریس‌کاری با گریس نسوز انجام شود.

ضدیخ مناسب در تمام فصول داخل سیستم باشد؛ حتی در تابستان برای جلوگیری از زنگ‌زدگی.

تسمه‌ها بررسی شده و در صورت پوسیدگی یا شل شدن، تعویض یا سفت شوند.

بعد از هواگیری یا تعویض واترپمپ، دمای موتور باید تحت نظر باشد تا اطمینان حاصل شود که پمپ به‌درستی کار می‌کند.

اگر پمپ از نوع بدون گریس‌خور است، هر ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.

 

 

نکته مهم درباره انتخاب پمپ مناسب

اگر اتوبوس بنز ۳۰۲ شما هنوز در مسیرهای بین‌شهری کار می‌کند یا در سفرهای بلندمدت استفاده می‌شود، پمپ گریس‌خور توصیه می‌شود، چرا که در این شرایط، دوام و قابلیت تعمیر مهم‌تر از راحتی عدم سرویس است. اگر اما اتوبوس در مسیرهای کوتاه یا به‌صورت فصلی فعالیت دارد، پمپ بدون گریس‌خور نیز قابل‌قبول است.

 

 برای دانلود کاتالوگ تمامی واترپمپ‌های موجود در قائم بنز، کلیک کنید!

نتیجه‌گیری

واترپمپ در اتوبوس بنز ۳۰۲ یکی از حیاتی‌ترین قطعات موتور محسوب می‌شود. خرابی آن می‌تواند به جوش‌آوردن موتور، آسیب دیدن سرسیلندر، و خوابیدن کامل اتوبوس منجر شود. انتخاب صحیح بین مدل گریس‌خور و بدون گریس‌خور، توجه به علائم خرابی، و نگهداری دوره‌ای، می‌تواند از بسیاری از این مشکلات پیشگیری کند و عمر موتور را افزایش دهد. اگر راننده یا مالک ۳۰۲ هستید، با چک کردن واترپمپ، در واقع دارید از قلب موتور محافظت می‌کنید.

شما می‌توانید برای خرید واترپمپ اتوبوس 302، با کارشناسان ما در قائم بنز، ارتباط بگیرید.

031-33871980

031-33871981

021-91095018

021-91095019