اجزاء و قسمتهای مختلف واترپمپ
به طور کلی خودرو یک مجموعهی متشکل از مجموعه قطعههای زیادی است که هر کدام از این قطعات، خود دارای جزئیات و قسمتهای مختلفی هستند. در این مقاله ما به شناخت و بررسی قسمتهای مختلف واترپمپ میپردازیم.
Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
AR-SA
به طور کلی خودرو یک مجموعهی متشکل از مجموعه قطعههای زیادی است که هر کدام از این قطعات، خود دارای جزئیات و قسمتهای مختلفی هستند. در این مقاله ما به شناخت و بررسی قسمتهای مختلف واترپمپ میپردازیم.
خرید انواع واترپمپ از قائم بنز
قسمتهای کلی تشکیل دهندهی واترپمپ
واترپمپ از 5 قسمت مختلف تشکیل شده است که هر کدام از این قسمتها در بهبود عملکرد واترپمپ، نقش مهمی دارند.
بدنه و پوشش: بدنهی واترپمپ از جنس فلز است و به عنوان اصلیترین قسمت واترپمپ که تمام اجزاء را در کنار یکدیگر قرار میدهد، شناخته میشود.
پروانه: پروانهی واترپمپ به شکل یک دیسک با پرههای مارپیچی است که توسط موتور گردانده میشود. پروانه واترپمپ وظیفهی جا به جایی آب خنک شده از رادیاتور به موتور و بازگرداندن آن به رادیاتور را دارد.
دریچههای ورود و خروج: این دریچهها محل ورود و خروج آب از واترپمپ است که به صورت دو سوراخ قرار دارند که از یکی آب وارد واترپمپ میشود و از دیگری خارج میشود.
روغن کش: روغن کش در واترپمپ، وظیفهی جلوگیری از نشت آب از بدنهی واترپمپ و ورود آن به مخزن روغن موتور را دارد. بخش روغن کش در قسمت پروانههای واترپمپ قرار دارد.
موتور: موتور واترپمپ مسئولیت چرخش پروانه و ایجاد جریان آب در سیستم خنک کنندهی موتور را دارد. موتور پمپ آب از طریق نوار تسمه با موتور خودرو در ارتباط است. موتور واترپمپ با ایجاد جریان مداوم آب در محفظهی موتور، از زیاد گرم شدن موتور و خراب شدن قطعات آن جلوگیری میکند. در بعضی از خودروها که سیستم گرمایش دارند، واترپمپ وظیفهی جا به جایی آب گرم در محفظه موتور به رادیاتور و بازگشت آن به موتور را دارد.
اطلاعات انواع واترپمپ در قائم بنز
اجزاء واترپمپ
آب پخش کن ( Water Distribution Plate ): وظیفهی آب پخش کن، ایجاد فشار هیدرولیک برای ارسال مایع خنک کننده به بخشهای مختلف موتور خودرو است.
بلبرینگ واترپمپ ( Water Pump Bearing ): وظیفهی بلبرینگ واترپمپ، تحمل نیروهای ناشی از کشش تسمه و ایجاد پایداری در چرخش پمپ است. بهتر است از بلبرینگهای مخصوص با توان تحمل بالا، بدون کنس داخلی همراه با گریسهای مادام العمر استفاده شود.
مکانیکال سیل ( Mechanical Seal ): وظیفهی این قسمت از واترپمپ، جلوگیری از ورود آب و مایع خنک کننده به درون محفظهی بلبرینگ است که دارای دو سطح مختلف متحرک و ثابت است.
پوسته ( Impeller Housing ): پوستهی واترپمپ، وظیفهی هدایت و کنترل مایع درون شلنگها و ارسال آن به قطعات مختلف خودرو را دارد. این پوسته برای ماشینهای سنگین از جنس چدن و برای ماشینهای سبک و نیمه سبک از جنس آلومینیوم است.
پولی ( Pulley ): پولی یک رابط بین واترپمپ و تسمه تایم موتور از جنس چدن یا ورق فولادی با شیارهایی است که با توجه به تسمه تعیین میشوند، است.
هاب ( hub ): هاب رابط بین پولی و بلبرینگ است. این قسمت از واترپمپ، از جنس چدن یا فولاد است و به شکلی طراحی شده که امکان تعویض پولیها با رعایت هم راستایی با محور بلبرینگ را ممکن میسازد.
در این مقاله ما به شناخت و بررسی قسمتهای مختلف واترپمپ پرداختیم. در صورت اطلاعات بیشتر، کامنت بگذارید.
هم چنین برای اطلاع از تمامی واترپمپهای موجود در قائم بنز، اینجا کلیک کنید.
برای مشاهدهی کاتالوگ انواع واترپمپهای ما، اینجا کلیک کنید!