برای ثبت سفارش، کلیک کنید

اجزاء و قسمت‌های مختلف واترپمپ

به طور کلی خودرو یک مجموعه‌ی متشکل از مجموعه قطعه‌های زیادی است که هر کدام از این قطعات، خود دارای جزئیات و قسمت‌های مختلفی هستند. در این مقاله ما به شناخت و بررسی قسمت‌های مختلف واترپمپ می‌پردازیم.

به طور کلی خودرو یک مجموعه­‌ی متشکل از مجموعه قطعه‌­های زیادی است که هر کدام از این قطعات، خود دارای جزئیات و قسمت­‌های مختلفی هستند. در این مقاله ما به شناخت و بررسی قسمت­های مختلف واترپمپ می­‌پردازیم.

واترپمپخرید انواع واترپمپ از قائم بنز

قسمت­‌های کلی تشکیل دهنده­‌ی واترپمپ

واترپمپ از 5 قسمت مختلف تشکیل شده است که هر کدام از این قسمت‌­ها در بهبود عملکرد واترپمپ، نقش مهمی دارند.

بدنه و پوشش: بدنه‌­ی واترپمپ از جنس فلز است و به عنوان اصلی­‌ترین قسمت واترپمپ که تمام اجزاء را در کنار یکدیگر قرار می­‌دهد، شناخته می­‌شود.

پروانه: پروانه­‌ی واترپمپ به شکل یک دیسک با پره‌­های مارپیچی است که توسط موتور گردانده می­‌شود. پروانه واترپمپ وظیفه‌­ی جا به جایی آب خنک شده از رادیاتور به موتور و بازگرداندن آن به رادیاتور را دارد.

دریچه­‌های ورود و خروج: این دریچه‌­ها محل ورود و خروج آب از واترپمپ است که به صورت دو سوراخ قرار دارند که از یکی آب وارد واترپمپ می­‌شود و از دیگری خارج می­‌شود.

روغن کش: روغن­ کش در واترپمپ، وظیفه­‌ی جلوگیری از نشت آب از بدنه‌­ی واترپمپ و ورود آن به مخزن روغن موتور را دارد. بخش روغن­ کش در قسمت پروانه‌های واترپمپ قرار دارد.

موتور: موتور واترپمپ مسئولیت چرخش پروانه و ایجاد جریان آب در سیستم خنک کننده­‌ی موتور را دارد. موتور پمپ آب از طریق نوار تسمه با موتور خودرو در ارتباط است. موتور واترپمپ با ایجاد جریان مداوم آب در محفظه­‌ی موتور، از زیاد گرم شدن موتور و خراب شدن قطعات آن جلوگیری می­‌کند. در بعضی از خودروها که سیستم گرمایش دارند، واترپمپ وظیفه­‌ی جا به جایی آب گرم در محفظه موتور به رادیاتور و بازگشت آن به موتور را دارد.

واترپمپ ولوو FM9

اطلاعات انواع واترپمپ در قائم بنز 

اجزاء واترپمپ

آب پخش کن ( Water Distribution Plate ): وظیفه­‌ی آب پخش کن، ایجاد فشار هیدرولیک برای ارسال مایع خنک کننده به بخش­‌های مختلف موتور خودرو است.

بلبرینگ واترپمپ ( Water Pump Bearing ): وظیفه‌ی بلبرینگ واترپمپ، تحمل نیروهای ناشی از کشش تسمه و ایجاد پایداری در چرخش پمپ است. بهتر است از بلبرینگ­‌های مخصوص با توان تحمل بالا، بدون کنس داخلی همراه با گریس­‌های مادام‌ العمر استفاده شود.

مکانیکال سیل ( Mechanical Seal ): وظیفه‌ی این قسمت از واترپمپ، جلوگیری از ورود آب و مایع خنک کننده به درون محفظه‌­ی بلبرینگ است که دارای دو سطح مختلف متحرک و ثابت است.

پوسته ( Impeller Housing ): پوسته­‌ی واترپمپ، وظیفه­‌ی هدایت و کنترل مایع درون شلنگ‌­ها و ارسال آن به قطعات مختلف خودرو را دارد. این پوسته برای ماشین‌های سنگین از جنس چدن و برای ماشین­‌های سبک و نیمه سبک از جنس آلومینیوم است.

پولی ( Pulley ): پولی یک رابط بین واترپمپ و تسمه تایم موتور از جنس چدن یا ورق فولادی با شیارهایی است که با توجه به تسمه تعیین می­‌شوند، است.

هاب ( hub ): هاب رابط بین پولی و بلبرینگ است. این قسمت از واترپمپ، از جنس چدن یا فولاد است و به شکلی طراحی شده که امکان تعویض پولی­‌ها با رعایت هم راستایی با محور بلبرینگ را ممکن می­‌سازد.

در این مقاله ما به شناخت و بررسی قسمت‌های مختلف واترپمپ پرداختیم. در صورت اطلاعات بیشتر، کامنت بگذارید.

هم چنین برای اطلاع از تمامی واترپمپ‌های موجود در قائم بنز، اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده‌ی کاتالوگ انواع واترپمپ‌های ما، اینجا کلیک کنید!

 



نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر