در دنیای خودروهای سنگین مانند بنزهای باری، مایلرها و کامیونهای نیمهسنگین، نقش سیستم خنککننده بسیار پررنگتر از خودروهای سواری است. این خودروها به خاطر فعالیت مداوم، حمل بارهای سنگین و... نیاز به سیستم خنککاری بسیار دقیق دارند. در مرکز این سیستم، واترپمپ یا پمپ آب قرار دارد. در این مقاله، عملکرد و اهمیت واترپمپ در خودروهایی مانند بنز و مایلر بررسی شده و به تفاوت میان واترپمپهای گریسخور و بدون گریسخور پرداخته میشود.
واترپمپ چیست و چطور کار میکند؟
واترپمپ، مایع خنککننده (آب یا ضدیخ) را از موتور به رادیاتور و سپس دوباره به موتور پمپاژ میکند. این چرخهی پیوسته باعث میشود حرارت تولیدشده در موتور به سرعت تخلیه شود و موتور در دمای مناسب و استاندارد کار کند.
واترپمپ معمولاً با یک پره داخلی کار میکند که بهوسیلهی تسمه و پولی به میللنگ متصل است و همزمان با موتور میچرخد. در نتیجه، مایع خنککننده را در مدار بستهی سیستم خنککننده به گردش درمیآورد.
واترپمپ در بنزهای باری
در بنزهای باری معروف مانند بنز ۹۱۱، بنز ۱۹۲۴ یا بنز تکمحور و جفتمحور، سیستم خنککاری کاملاً مکانیکی است. این خودروها معمولاً از موتورهای دیزلی سنگین با توان بالا استفاده میکنند که دمای بسیار زیادی تولید میکنند. به همین دلیل، واترپمپ با دبی بالا و توان خنککنندگی دقیق در این مدلها ضروری است.
در بسیاری از مدلهای بنز، واترپمپها گریسخور هستند، یعنی در بازههای زمانی خاص نیاز به تزریق گریس دارند تا بلبرینگها خشک نشده و عمر پمپ افزایش یابد. البته در مدلهای جدیدتر یا واترپمپهای تعویضی، از نوع بدون گریسخور (آببندیشده) هم استفاده میشود.
اطلاعات و خرید واترپمپ مایلر از قائم بنز
واترپمپ در کامیونهای مایلر
مایلرها بهدلیل داشتن موتورهای پرقدرت و استفاده مداوم در کارهای سخت مانند راهسازی، معدنی، یا حمل مصالح، فشار بسیار زیادی را متحمل میشوند. بههمین دلیل، واترپمپ در آنها باید توان تحمل گرمای بالا، سرعت چرخش زیاد و دوام بلندمدت داشته باشد.
بسیاری از واترپمپهای مایلر از نوع گریسخور هستند، چرا که در کاربریهای خشن، احتمال نفوذ گرد و غبار یا خشک شدن گریس بیشتر است و نیاز به روانکاری دورهای دارند.
تفاوت بین واترپمپهای گریسخور و بدون گریسخور
1. واترپمپ گریسخور:
دارای پیچ یا نازل مخصوص برای تزریق گریس است.
نیاز به نگهداری و گریسکاری دورهای دارد (معمولاً هر ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر یا در هر سرویس اساسی).
عمر بلبرینگها با گریسکاری منظم افزایش مییابد.
برای کاربریهای سخت (جاده خاکی، بار سنگین، توقفکم) مناسبتر است.
2. واترپمپ بدون گریسخور:
بلبرینگها کاملاً آببندی شده و از قبل گریسکاری شدهاند.
نیاز به نگهداری یا گریسکاری ندارند.
مناسب برای رانندگانی که سرویسهای منظم انجام نمیدهند یا در مسیرهای سبکتری فعالیت میکنند.
به مرور زمان و استفاده زیاد، امکان خشک شدن بلبرینگ وجود دارد و در نتیجه عمر کمتری نسبت به گریسخورها دارد.

خرید واترپمپ بنز ده تن از قائم بنز
علائم خرابی واترپمپ در خودروهای سنگین
1. بالا رفتن آمپر آب موتور: اولین نشانه خرابی پمپ.
2. نشتی از واترپمپ یا زیر خودرو: نشانه خرابی واشر یا شفت داخلی.
3. صدای زوزه یا خشخش: خرابی بلبرینگ داخل واترپمپ.
4. لقی یا لرزش پولی: نشانه خرابی شفت و احتمالاً پایان عمر واترپمپ.
5. کاهش مداوم آب رادیاتور بدون نشتی خارجی: ممکن است آب از طریق پمپ بخار شود یا در داخل نشت کند.
نکات نگهداری واترپمپ
اگر واترپمپ گریسخور دارید، طبق جدول زمانبندی حتماً گریسکاری انجام دهید.
استفاده از ضدیخ مرغوب و آب تمیز (ترجیحاً آب مقطر) در سیستم خنککاری.
بررسی و تعویض تسمه پمپ در صورت پارگی، پوسیدگی یا شل بودن.
حتماً پس از تعویض واترپمپ یا مایع خنککننده، هواگیری دقیق انجام شود.
در واترپمپهای بدون گریسخور، هر ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر، یا در صورت علائم بالا، تعویض توصیه میشود.
نتیجهگیری
واترپمپ، گرچه قطعهای ساده و نسبتاً ارزان در ظاهر بهنظر میرسد، اما در خودروهای سنگینی چون بنز و مایلر، اهمیت حیاتی دارد. انتخاب درست نوع پمپ (گریسخور یا بدون گریسخور)، توجه به علائم خرابی، و انجام نگهداریهای دورهای میتواند از بسیاری از هزینههای سنگین مانند تعویض سرسیلندر، جوش آوردن موتور یا خوابیدن خودرو جلوگیری کند.
شما میتوانید برای خرید واترپمپ گریس خور یا بدون گریس خور برای خودروهای بنز ده تن و مایلر، با کارشناسان ما در قائم بنز، ارتباط بگیرید.
031-33871980
031-33871981
021-91095018
021-91095019