برای ثبت سفارش، کلیک کنید

کاسه چرخ نیسان دانگ‌فنگ؛ قلب ایمنی در توقف مطمئن

نیسان دانگ‌فنگ یکی از وانت‌های پرطرفدار در بازار ایران است که توسط شرکت سایپا با همکاری برند چینی دانگ‌فنگ عرضه شده. این خودرو در کلاس وانت‌های باری سبک با توان حمل بار بالا قرار دارد و در بسیاری از مناطق شهری و بین‌شهری برای حمل‌ونقل کالاهای سنگین استفاده می‌شود. یکی از بخش‌های حیاتی در ایمنی و عملکرد این خودرو، کاسه چرخ است. در این مقاله، به‌صورت تخصصی و کاربردی به بررسی کاسه چرخ نیسان دانگ‌فنگ، ویژگی‌های مناسب آن، دلایل و نشانه‌های خرابی و روش‌های نگهداری آن خواهیم پرداخت.

کاسه چرخ چیست؟

کاسه چرخ یا Brake Drum، قطعه‌ای دایره‌ای شکل و از جنس چدن یا فولاد آلیاژی است که در سیستم ترمز کاسه‌ای کاربرد دارد. عملکرد اصلی آن این است که وقتی راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، لنت‌های ترمز از داخل به سطح داخلی کاسه چرخ فشار وارد می‌کنند تا از طریق اصطکاک، چرخ‌ها را متوقف کنند.

در نیسان دانگ‌فنگ که عموماً از سیستم ترمز عقب کاسه‌ای استفاده می‌کند، این قطعه نقش کلیدی در کاهش سرعت و توقف ایمن دارد.

 

 

 

 

 

نیسان دانگ‌فنگ چیست؟

نیسان دانگ‌فنگ نسخه‌ای به‌روزرسانی‌شده از نیسان وانت معروف است که با طراحی ظاهری بهبود‌یافته، موتور قوی‌تر، ظرفیت بار بالا (حدود ۲ تن) و قیمت مناسب، به یکی از وانت‌های پرکاربرد در بازار ایران تبدیل شده.

سیستم ترمز این خودرو معمولاً ترکیبی است: دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب. به همین دلیل، کاسه چرخ‌ها در محور عقب وظیفه توقف در شرایط بار سنگین را بر عهده دارند و باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

 مشاهده‌ی تمامی لوازم یدکی دانگ فنگ موجود در قائم بنز

 

 

 

ویژگی‌های کاسه چرخ مناسب برای نیسان دانگ‌فنگ

برای اینکه کاسه چرخ نیسان دانگ‌فنگ عملکرد مناسبی داشته باشد، باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

 

1. جنس مقاوم به حرارت و فشار

چدن نشکن یا فولاد آلیاژی بهترین گزینه‌ها هستند. این مواد تحمل حرارت بالا و اصطکاک مکرر را دارند.

 

2. ابعاد استاندارد و دقیق

قطر داخلی کاسه، ضخامت لبه‌ها، تعداد و اندازه سوراخ پیچ‌ها باید کاملاً مطابق با طراحی خودروی نیسان دانگ‌فنگ باشد.

 

3. توزیع یکنواخت وزن (بالانس دینامیکی)

کاسه‌های غیربالانس در زمان ترمزگیری لرزش ایجاد کرده و عمر سیستم ترمز را کاهش می‌دهند.

 

4. پرداخت سطح داخلی مناسب

سطح داخلی کاسه باید بدون پستی و بلندی و صاف باشد تا لنت‌ها به‌خوبی به آن بچسبند.

 

5. سازگاری با لنت‌های رایج بازار

طراحی باید طوری باشد که لنت‌های استاندارد موجود برای نیسان دانگ‌فنگ، به‌خوبی در آن قرار بگیرند.

 

 

اطلاعات و خرید کاسه چرخ عقب نیسان دانگ فنگ 375 کشنده در قائم بنز

 

عوامل خرابی کاسه چرخ در نیسان دانگ‌فنگ

کاسه چرخ‌ها بر اثر عوامل مختلفی دچار استهلاک یا خرابی می‌شوند. مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

 

1. ترمزگیری زیاد با بار سنگین

حمل بار بیش از ظرفیت و ترمز گرفتن‌های پیاپی باعث افزایش دمای کاسه و تغییر شکل آن می‌شود.

 

2. استفاده از لنت‌های نامرغوب یا فرسوده

لنت‌های ضعیف زودتر می‌سوزند و سطح کاسه را خط‌دار یا خورده می‌کنند.

 

3. نشت روغن از کاسه چرخ یا سیل روغن دیفرانسیل

روغن اصطکاک لنت با کاسه را کاهش می‌دهد و باعث عملکرد ناقص ترمز می‌شود.

 

4. نفوذ گل و خاک به داخل کاسه چرخ

این مورد باعث سایش بیشتر سطح داخلی و افت بازده ترمز می‌شود.

 

5. تنظیم نبودن ترمز عقب

تماس دائمی لنت با کاسه باعث سایش شدید و داغ شدن مداوم آن خواهد شد.

 مشاهده‌ی تمام کاسه چرخ‌های موجود در قائم بنز

نشانه‌های خرابی کاسه چرخ در نیسان دانگ‌فنگ

خرابی کاسه چرخ معمولاً با نشانه‌های زیر همراه است:

 

1. لرزش هنگام ترمزگیری

نشان‌دهنده تاب‌دار بودن یا ترک خوردن کاسه است.

 

2. کاهش محسوس قدرت ترمز عقب

در اثر صاف شدن بیش‌ازحد سطح داخلی یا آغشته شدن آن به روغن.

 

3. شنیدن صدای غیرعادی از ترمزها

صدای جیغ یا سوت ناشی از برخورد فلز لنت با سطح ساییده‌شده یا خراش‌دار کاسه است.

 

4. گرم شدن زیاد چرخ عقب بعد از رانندگی

این مسئله نشان‌دهنده ساییدگی یا تنظیم نبودن لنت و تماس دائم با کاسه است.

 

5. ترک‌های مویی یا تغییر رنگ در سطح داخلی کاسه

این ترک‌ها به دلیل گرم و سرد شدن‌های مکرر و سریع ایجاد می‌شوند.

 دانلود بروشور لوازم یدکی دانگ فنگ قائم بنز

 

 

 

 

نگهداری صحیح از کاسه چرخ نیسان دانگ‌فنگ

برای افزایش طول عمر کاسه چرخ و عملکرد بهتر سیستم ترمز، رعایت نکات زیر ضروری است:

 

1. بازرسی دوره‌ای (هر ۱۰هزار کیلومتر)

بررسی وضعیت سطح داخلی، ترک‌ها و میزان سایش باید مرتب انجام شود.

 

2. استفاده از لنت‌های اصلی یا باکیفیت

لنت‌های مرغوب سایش کمتری ایجاد کرده و عمر کاسه را بیشتر می‌کنند.

 

3. تمیز کردن منظم داخل کاسه چرخ

ورود خاک و ذرات خارجی موجب سایش زودهنگام سطح داخلی می‌شود.

 

4. تعویض به‌موقع سیل روغن و گریس‌کاری بلبرینگ‌ها

برای جلوگیری از نشتی روغن به داخل کاسه.

 

5. رانندگی صحیح، به‌ویژه با بار سنگین

استفاده از ترمز موتور در سراشیبی و جلوگیری از ترمزگیری مداوم باعث کاهش فشار به سیستم ترمز می‌شود.

 

 

 برای دانلود بروشور تمامی کاسه چرخ‌های موجود در قائم بنز، کلیک کنید!

نتیجه‌گیری

کاسه چرخ نیسان دانگ‌فنگ بخش مهمی از سیستم ایمنی خودروست. از آن‌جا که این وانت برای حمل بارهای سنگین طراحی شده، سیستم ترمز آن، به‌ویژه ترمزهای عقب، تحت فشار زیادی قرار دارند. به همین دلیل کاسه چرخ باید از کیفیت بالا، طراحی استاندارد، و نگهداری مناسب برخوردار باشد.

علائم هشداردهنده مانند لرزش، کاهش قدرت ترمز، یا صدای غیرعادی را جدی بگیرید و به محض مشاهده، سیستم ترمز را بررسی کنید. استفاده از لنت‌های باکیفیت، سرویس دوره‌ای و رانندگی اصولی می‌تواند عمر کاسه چرخ را تا چند برابر افزایش دهد.

اگر قصد تعویض یا خرید کاسه چرخ جدید برای نیسان دانگ‌فنگ خود دارید، حتماً از برندهای معتبر استفاده کنید و از تطابق کامل با مدل خودرو مطمئن شوید تا هم امنیت جانی و هم دوام خودروی خود را تضمین کنید.

 

 

شما می‌توانید برای خرید کاسه چرخ نیسان دانگ فنگ، با کارشناسان ما در قائم بنز، ارتباط بگیرید.

031-33871980

031-33871981

021-91095018

021-91095019

 

 



نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر