در قطعهی میل گاردان، اصطلاح نر و ماده، به دو بخش مختلف از میل گاردان اشاره میکند که به یکدیگر متصل میشوند و تغییر طول را فراهم میکنند. در اینجا به برسی تفاوت این دو میپردازیم.
در قطعهی میل گاردان، اصطلاح نر و ماده، به دو بخش مختلف از میل گاردان اشاره میکند که به یکدیگر متصل میشوند و تغییر طول را فراهم میکنند.
بخش نر: قسمت نر گاردان، شامل یک محور ( شفت ) است که به داخل بخش ماده میرود. این شفت دارای شیار یا دندانههایی است که به بخش ماده اجازه میدهد تا به صورت کشویی روی آن حرکت کند.
بخش ماده: شامل یک لوله یا محفظه است که بخش نر را در خود جای میدهد. داخل این لوله، شیار یا دندانههایی است که با شیارها و دندانههای روی بخش نر هماهنگ است و اجازه میدهد تا دو بخش به صورت کشویی روی یکدیگر حرکت کنند.
خرید و اطلاعات چهار شاخه گاردان از قائم بنز
تفاوتهای اصلی
ساختار: بخش نر به صورت یک محور یا شفت است که به داخل بخش ماده میرود. در حالی که بخش ماده به صورت یک محفظه است و بخش نر را در خود جا میدهد.
عملکرد: بخش نر و ماده با یکدیگر کار میکنند تا تغییرات طولی میل گاردان جبران شود و از انتقال گشتاور به صورت پایدار و بدون لرزش، اطمینان حاصل کند.
طراحی کشویی نر و ماده گاردان، به میل گاردان اجازه میدهد تا در هنگام حرکت خودرو، تغییرات طولی در فاصلهی گیربکس و دیفرانسیل جبران شود و از آسیب رسیدن به سیستم انتقال قدرت جلوگیری شود.
برای مشاهدهی کاتالوگ نر و ماده گاردانهای موجود در قائم بنز، اینجا کلیک کنید.