برای ثبت سفارش، کلیک کنید

همه چیز درباره واترپمپ ایسوزو

خودروهای ایسوزو، به‌دلیل استهلاک پایین، دوام بالا و مصرف به‌صرفه، یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری سبک در ایران هستند. اما این خودروها در شرایط کاری نسبتاً پرفشار، مثل بارگیری مداوم یا حرکت در دمای بالا، نیاز به سیستم خنک‌کننده‌ای دقیق و بی‌نقص دارند. واترپمپ ایسوزو بخش کلیدی این سیستم است که وظیفه‌ی چرخش مایع خنک‌کننده در مدار موتور را بر عهده دارد. در ادامه به بررسی بیشتر این قطعه‌ی مهم می‌پردازیم.

وظیفه و عملکرد واترپمپ ایسوزو

واترپمپ در ایسوزو همانند سایر خودروها، وظیفه‌ی گردش آب یا ضدیخ در موتور را دارد تا دمای موتور را در بازه‌ی مجاز نگه دارد. پمپ با نیروی تسمه‌ی متصل به میل‌لنگ یا در برخی مدل‌ها با نیروی مستقیم از موتور، شروع به چرخش کرده و مایع خنک‌کننده را از رادیاتور به بلوک سیلندر و سرسیلندر هدایت می‌کند. این گردش باعث می‌شود گرمای تولیدشده در موتور به رادیاتور منتقل و از آنجا دفع شود.

در ایسوزو، پمپ‌ها اغلب از نوع بدون گریس‌خور هستند و بلبرینگ‌های داخلی‌شان در کارخانه آب‌بندی شده‌اند، بنابراین نیاز به سرویس دوره‌ای ندارند ولی عمر مشخصی دارند.

 

 

ویژگی‌های خاص واترپمپ در خودروهای ایسوزو

طراحی فشرده و سبک با پره‌های فلزی یا پلاستیکی مقاوم در برابر خوردگی

تحمل دمای بالا و کار مداوم به دلیل استفاده در خودروهای کاری

آب‌بندی چندلایه برای جلوگیری از نشت آب

بدون گریس‌خور بودن در اکثر مدل‌ها، به دلیل طراحی مدرن و کم‌نیاز به نگهداری

 

 

اطلاعات و خرید واترپمپ ایسوزو در قائم بنز

 

علائم خرابی واترپمپ ایسوزو

1. بالا رفتن آمپر آب یا دمای موتور بدون دلیل مشخص

2. نشت مایع خنک‌کننده از اطراف واترپمپ یا سینی زیر موتور

3. صدای سایش یا زوزه از واترپمپ در حالت روشن بودن موتور

4. شل شدن تسمه واترپمپ یا لرزش پولی‌ها

5. کاهش ناگهانی سطح آب در رادیاتور

در بسیاری از موارد، رانندگان ایسوزو به اشتباه تصور می‌کنند خرابی واترپمپ باعث نشت آب از رادیاتور یا واشر سرسیلندر شده، در حالی‌که ممکنه خود پمپ علت اصلی باشه.

 

 

مراقبت و نگهداری از واترپمپ ایسوزو

با توجه به اینکه واترپمپ‌های ایسوزو اغلب بدون گریس‌خور هستند، سرویس دوره‌ای خاصی نمی‌طلبند، اما رعایت چند نکته حیاتی باعث افزایش طول عمر آن می‌شود:

استفاده از ضدیخ با کیفیت حتی در فصول گرم، برای جلوگیری از زنگ‌زدگی پمپ و مدار

بررسی منظم تسمه‌ها برای اطمینان از سفتی و سلامت آن‌ها

هواگیری کامل مدار خنک‌کننده هنگام تعویض ضدیخ یا خود واترپمپ

تعویض واترپمپ هر ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر، حتی در صورت ظاهر سالم

توجه به هر گونه صدا یا لرزش غیرعادی در موتور، به‌ویژه در سرعت‌های بالا یا بار سنگین

 

برای دانلود کاتالوگ واترپمپ‌های موجود در قائم بنز کلیک کنید!

نکات تعویض واترپمپ ایسوزو

1. از واترپمپ اصلی یا برندهای معتبر استفاده کنید.

2. هنگام نصب واترپمپ جدید، واشر آب‌بندی حتماً نو باشد

3. تسمه واترپمپ و دینام نیز در زمان تعویض بررسی و در صورت نیاز، تعویض شود

4. قبل از نصب، رادیاتور و مدار را کاملاً شست‌وشو دهید تا ذرات زنگ و آلودگی باعث خرابی زودرس پمپ نشوند

 

 

 

نتیجه‌گیری

واترپمپ در ایسوزوهای سبک و نیمه‌سنگین، بخش بسیار حیاتی از سیستم خنک‌کاری است که خرابی آن می‌تواند نه تنها باعث جوش‌آوردن موتور شود، بلکه حتی هزینه‌هایی مثل سوختن واشر سرسیلندر یا خرابی موتور را به‌دنبال داشته باشد. با رعایت چند اصل ساده مثل استفاده از ضدیخ باکیفیت، چک کردن منظم تسمه و توجه به نشتی‌ها و صداهای غیرعادی، می‌شود از این خرابی‌ها جلوگیری کرد و سلامت موتور ایسوزو رو برای مسیرهای کاری طولانی تضمین کرد.

شما می‌توانید برای خرید واترپمپ ایسوزو از برندهای معتبر، با کارشناسان ما در قائم بنز، ارتباط بگیرید.

031-33871980

031-33871981

021-91095018

021-91095019

 



نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر